sunnuntai 19. syyskuuta 2010

Mäskileipä

Olen tehnyt mäskileipää vuosikymmenet kotikaljan sivutuotteena. Nyt kotikalja ei mene enää kaupaksi, joten leivästä on tullut päätuote. Leipä muistuttaa ainakin kaukaisesti Maalahden limppua. Leivän alkuvalmistuksessa seurataan kaljanvalmistuksen periaatetta.

Tässäkin pätee, että jos ryhdyt puuhaan, samalla vaivalla syntyy suurempikin määrä. Yleiskoneen taikinanveivauksesta olen jo luopunut. Hyvän sitkon saa isoonkin taikinaan sähkövatkaimen taikinakoukuilla.


Ainekset:

3 dl Tuoppi-kaljamaltaita
2 dl sokeria
2,5 l vettä
½ palaa hiivaa

(½ palaa hiivaa)
suolaa 2 rkl (maun mukaan)
sokeria 1 dl (maun mukaan)
1 dl rypsiöljyä
1,8 - 2 kg vehnäjauhoja


Ota 5 litran kattila. Kiehauta kaljamaltaat, sokeri ja vesi. Kun keitos on jäähtynyt käden lämpöiseksi, sekoita joukkoon ½ palaa hiivaa. Jätä käymään yön yli. Lisää toinen puoli hiivapalasta jos haluat jouduttaa leipien nousemista. Lisää nyt suolaa ja sokeria. Tarkista tässä vaiheessa suolan ja sokerin suhde. Ala lisätä vehnäjauhoja. Kun seokseen on syntynyt hieman sitkoa, lisää öljy. Jatka taikinan veivaamista ja lisää jauhoja kunnes seos pysyy hyvin koossa ja irtoa kattilan reunoista. Taikina saa olla kohtalaisen löysää. Peitä kattila ja jätä taikina nousemaan. Kun taikina on noussut, litistä siitä ilmat pois. Jaa taikina 4-5 vuokaan. Jätä nousemaan. Paista 200 asteessa noin 45 minuuttia. Kumoa leivät heti leivinpaperille ja käännä. Peitä leivät vasta kun ne ovat jäähtyneet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti