sunnuntai 17. lokakuuta 2010

Hirven maksatikut

Ainekset:

hirven maksaa
suolaa
rouhittua mustaa pippuria
voita
(korppujauhoja)

Valmistus:
Pese ja puhdista maksa kalvoista ja näkyvistä suonista. Leikkaa maksa ranskalaisten perunoiden kaltaisiksi "tikuiksi". Kuumenna paistinpannu hyvin kuumaksi. Käristä maksatikut nopeasti pannulla käännelle niitä paistinlastalla. Ripottele päälle suolaa ja pippuria (sekä korppujauhoja). Tarjoile sellaisenaan esim. illanistujaisissa coctail-paloina. Sopii myös erinomaisesti varsinaiseksi ruuaksi esim. paistettujen sipulirenkaiden ja keitettyjen Lapin puikulaperunoiden kanssa.

Hirven kieli

Ainekset:

yksi tai useampia hirven kieliä
vettä ja halpaa valkoviiniä suhteessa 1:1
suolaa
laakerinlehtiä
katajanmarjoja

(piparjuurilastuja, tai piparjuurella maustettua majoneesia tai suolakurkkuja)


Valmistus:
Pese kielet. Keitä kypsäksi väljässä vedessä+valkoviinissä, johon on lisätty suola, laakerinlehdet ja katajanmarjat. Varaa 2,5-3 tuntia keittoaikaa. Kielet ovat kypsiä kun nahka irtoaa veitsellä kokeillen. Viruta kieliä kylmän veden alla sen verran, että kätesi kärsivät vetää kielen nahan pois. Jäähdytä kielet jääkaapissa. Leikkaa kielet ohuiksi siivuiksi vasta kun ne ovat täysin jäähtyneet. Tarjoile piparjuurilastujen kanssa tai piparjuurella maustetun majoneesin kanssa. Myös suolakurkut sopivat kielen seuraksi.

Hirven kieli sopii erityisen hyvin leikkeleeksi.

Hirven sydän

Mieheni hirviporukassa vain harvat näyttävät olevan kiinnostuneita hirven sydämistä, kielistä ja maksasta. Siksi saamme näitä sisäelimiä syksyllä paljon, mistä olen kiitollinen. Sisäelimistä voi laittaa todella maittavaa ruokaa.


Ainekset:

hirven sydän
vettä
suolaa
2-3 laakerinlehtiä
2 isoa sipulia
mauste-ja mustapippuria


kivettömiä luumuja yksi pussillinen
hienonnettuja katajanmarjoja
2 dl kermaa

Valmistaminen:
Sydän on sitkeää lihaa, joten sen valmistamiseen on varattava aikaa. Laita sydän kiiehumaan väljään veteen, poista vaahto. Lisää suola, laakerinlehdet, sipulit, ja pippurit. Keitä hiljaisella tulella kannen alla 3-4 tuntia, että sydän pehmiää kunnolla. Ota sydän tulelta. Poista nyt liika rasva ja suurimmat suonet.

Laita luumut sydämen sisään ja sido sydän langalla kokoon. Aseta sydän uuninkestävään vuokaan, lisää katajanmarjat ja lorauta kerma päälle. Laita uuniin (200 astetta) ja anna paistua kunnes sydän on saanut hieman väriä. Tarkista liemen maku. Tarjoa esim. perunamuusin kanssa.

sunnuntai 19. syyskuuta 2010

Mäskileipä

Olen tehnyt mäskileipää vuosikymmenet kotikaljan sivutuotteena. Nyt kotikalja ei mene enää kaupaksi, joten leivästä on tullut päätuote. Leipä muistuttaa ainakin kaukaisesti Maalahden limppua. Leivän alkuvalmistuksessa seurataan kaljanvalmistuksen periaatetta.

Tässäkin pätee, että jos ryhdyt puuhaan, samalla vaivalla syntyy suurempikin määrä. Yleiskoneen taikinanveivauksesta olen jo luopunut. Hyvän sitkon saa isoonkin taikinaan sähkövatkaimen taikinakoukuilla.


Ainekset:

3 dl Tuoppi-kaljamaltaita
2 dl sokeria
2,5 l vettä
½ palaa hiivaa

(½ palaa hiivaa)
suolaa 2 rkl (maun mukaan)
sokeria 1 dl (maun mukaan)
1 dl rypsiöljyä
1,8 - 2 kg vehnäjauhoja


Ota 5 litran kattila. Kiehauta kaljamaltaat, sokeri ja vesi. Kun keitos on jäähtynyt käden lämpöiseksi, sekoita joukkoon ½ palaa hiivaa. Jätä käymään yön yli. Lisää toinen puoli hiivapalasta jos haluat jouduttaa leipien nousemista. Lisää nyt suolaa ja sokeria. Tarkista tässä vaiheessa suolan ja sokerin suhde. Ala lisätä vehnäjauhoja. Kun seokseen on syntynyt hieman sitkoa, lisää öljy. Jatka taikinan veivaamista ja lisää jauhoja kunnes seos pysyy hyvin koossa ja irtoa kattilan reunoista. Taikina saa olla kohtalaisen löysää. Peitä kattila ja jätä taikina nousemaan. Kun taikina on noussut, litistä siitä ilmat pois. Jaa taikina 4-5 vuokaan. Jätä nousemaan. Paista 200 asteessa noin 45 minuuttia. Kumoa leivät heti leivinpaperille ja käännä. Peitä leivät vasta kun ne ovat jäähtyneet.

perjantai 17. syyskuuta 2010

Kurpitsa tutuksi

Loppukesä ja syksykin on kesäkurpitsa-aikaa. Olen tehnyt paljon kurpitsaruokia - niin ja kakkujakin. Menestystä on tullut. Tässä muutamia maukkaita ja helppoja versioita:


1. Kesäkurpitsa-jauheliha-paistos (6:lle)

Ainekset:

1-4 kesäkurpitsaa
400 g jauhelihaa
(perunaa)
iso keltasipuli
valkosipulin kynsiä maun mukaan
tomaatteja 700 g - 1kg
(tuoretta chilipippuria)
vuohenjuustoa (esim. President) yksi iso pötkö
suolaa, mustapippuria
oliiviöljyä 1 dl
tuoreita yrttejä runsaasti (esim. minttua, salviaa, yrtti-iisoa ja pinaattia)

Ota uuninpannu esille. Kaikki ainekset asetetaan pannulle.Voit vuorata pannun leivinpaperilla niin tiskattavaa tulee vähemmän. Halkaise kurpitsa ja ota lusikalla pois pehmeä keskiosa. Siistikuorisia kesäkurpitsoja ei tarvitse kuoria! (Ota talteen siemenet, jos haluat myöhemmin ne kuivattaa ja paahtaa) Pilko kurpitsa sopivan kokoisiksi suupaloiksi. Jos ruokailijat ovat tosi nälkäisiä, lisää myös raakoja, kuorittuja perunanlohkoja. Lisää tomaatit kun olet poistanut niistä siemenet ja lohkonut ne. Lisää raakana sipulin palat. Lisää puristetut ja siivutut valkosipulin kynnet (sekä chilipippuri aivan pieninä paloina kun olet poistanut siemenet). Tässä vaiheessa lisää pannulla oleviin aineksiin suola, pippuri ja öljy. Sekoita käsin, että mausteet tarttuvat tasaisesti. Paista jauheliha liedellä ja mausta se suolalla ja pippurilla, lisää pannulle. Hakkaa nyt tuoreet yrtit ja lisää pannulle. Lopuksi lisää paloiteltu vuohenjuusto. Tässä vaiheessa sekoita vielä kevyesti. Paista uunissa 200 asteen lämmössä puoli tuntia, vähennä sitten lämpö 120 asteeseen ja anna muhia vielä puoli tuntia.

Kevyemmän, ns. lisukeversion saat jättämällä paistoksesta pois jauhelihan (ja perunan).


2. Kesäkurpitsakeitto (6:lle)
Kurpitsakeitto soveltuu alkukeitoksi, mutta pekonin kanssa jo pääruuaksikin. Kun näihin keittopuuhiin ryhtyy, kannattaa tehdä enemmän kerralla. Syksyisen ruokahetken kruunaa keiton kanssa tarjottu kotonaleivottu leipä.

Ainekset:

1-4 kesäkurpitsaa koosta riippuen
pieni pala selleria
1 palsternakka
pari perunaa
300 g porkkanoita
1-2 keltasipulia
valkosipulia maun mukaan
(tuoretta chilipippuria)
vettä 2-3 litraa
tuoreita yrttejä
smetanaa yksi pieni purkki
suolaa, mustaapippuria
(pekonia)

Ota viiden litran kattila. Poista kurpitsan keskiosa ja pilko kurpitsa paloiksi. Kuori ja paloittele juurekset ja sipulit. Keitä nämä kattilassa veden kanssa kypsäksi. Soseuta. Jos haluat ruokaisan keiton, lisää tässä vaiheessa keittoon rapeaksi paistettuja, pienittyjä pekoninsiivuja. Lisää nyt myös pienet chilinpalat. Lisää smetana. Tarkista maku. Hakkaa yrtit pieneksi ja lisää juuri ennen tarjolle panoa. Jos sinulla on paahdettuja kurpitsan siemeniä, ripottele niitä keittolautasen pinnalle. Jokunen ehjä yrtin lehti ja pieni raita kurpitsaöljyä kruunaa visuaalisesti annoksen.


3. Kurpitsakeitto

½ talvikurpitsaa soseena
4-5 tomaattia
vettä
2 lihaliemikuutiota
2 keltasipulia
1-4 valkosipulinkynttä
suolaa, mustapippuria
loraus kermaa
koristeeksi kurpitsansiemeniä ja kurpitsöljyä sekä esim. korianterin lehtiä

Kuori kurpitsa, poista pehmeä sisus ja leikkaa kurpitsa paloiksi. Lohko tomaatit, paloittele sipulit. Keitä kattilassa. Lisää vettä niin, että ainekset juuri peittyvät. Soseuta. Mausta keitto, lopuksi loraus kermaa ja koristelu.


4. Kurpitsakakku
Erinomainen kahvikakku

3 munaa
1½ dl sokeria
1 dl fariinisokeria
1½ dl esim rypsiöljyä
3½-4 dl vehnäjauhoja
1½ tl leivinjauhetta
1 tl ruokasoodaa
1-2 tl kanelijauhetta
hiven suolaa
4-5 dl kesäkurpitsaraastetta (raastetaan kuorineen kun kurpitsan keskiosa on poistettu)

Vaahdota munat ja sokerit. Lisää sitten öljy. Sekoita keskenään kaikki kuivat aineet ja lisää joukkoon. Lisää nyt myös kurpitsaraaste. Sekoita kevyesti. Paista rengasvuuassa 200 asteessa puoli tuntia. Alenna sitten lämpötila 150-170 asteeseen ja jatka paistamista puoli tuntia. Tarkista, että kakku on kypsä. Kumoa kakku leivinpaperille heti kun olet ottanut sen uunista.

Vaatimaton kuorrutus:
Halutessasi kuorruta kakku seuraavasti

Ainekset:
75 g voita
1 dl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
50 g maustamatonta tuorejuustoa
pähkinärouhetta

Vaahdota rasva ja sokerit. Lisää tuorejuusto ja vaivaa seos tasaiseksi. Levitä seos nuolijalla kakun päälle. Koristele pähkinärouheella.


5. Kurpitsaleipä

8 dl raastettua kurpitsaa
1 dl fariinisokeria
1½ dl sokeria
½ dl öljyä
1-2 tl vaniljasokeria
4 munaa
8-9 dl vehnäjauhoja
2 tl soodaa
1 tl leivinjauhetta
3 tl suolaa
2 tl kanelia
1 tl maustepippuria
1 dl rusinoita
1 dl saksanpähkinöitä

Sekoita ainekset. Paista kahdessa vuuassa 180 asteen lämmössä noin tunti.


6. Kurpitsahilloke
(Tämän idean voit toteuttaa vaihtoehtoisesti hillosokerilla seuraamalla sokeripussin ohjetta)

400 g kurpitsaa kuutioina
5 cm tuoretta inkivääriä raastettuna
200 g ruokosokeria

Keitä aineksia noin ½ tuntia ja laita puhtaaseen lasipurkkiin. Säilytä jääkaapissa tai kellarissa.


7. Kurpitsa-puolukkahilloke
Lapsuudesta tuttu lisäkehillo.

Ainekset:
2 litraa puolukoita
2 litra kurpitsakuutioita
1 dl etikkaa
1½ dl vettä
500 g sokeria

Keitä aineksia noin ½ tuntia. Purkita. Säilytä jaakaapissa tai kellarissa.

Starter

Siitä saakka kun sain 13-vuotiaana mieluisan tehtävän ja vastuun valmistaa päivittäin ruuan 8-henkiselle lapsuuteni perheelle, olen näissä kokkaushommissa viihtynyt. Kumma juttu, ettei ruuanlaitosta tullut minulle ammattia, niin paljon siitä pidän. Vuosikymmenten aikana kokkauksesta on tullut minulle kuitenkin intohimoinen harrastus. Hyvä niin.

Vauhti ei näytä vähenemisen merkkejä - päinvastoin. Vuoden 2010 juhannuksena päätin valmistaa juhannusvieraillemme Viktorian häämenun. Haastetta noiden 22 ruokalajin kanssa piisasi, sillä menu oli julkaistu vain kuusi päivää ennen omaa H-hetkeäni. Mitään reseptejä ei tietenkään julkaistu, vain otsikot. Niinpä tein kiinnostavaa etsintätyötä löytääkseni otsikoihin soveltuvia reseptejä. Haastetta riitti myös sen selvittämisessä, mitä raaka-aineita Vaasasta saa ja mitä ei. Paljon piti korvikkeeksi säveltääkin.

Sama tahti on jatkunut häämenun jälkeen. Suuria tilaisuuksia on tullut järjestettyä. Nyt ei riitä, että selviää jotenkuten. Aina haluaa löytää jotakin uutta ja kivaa. Teemat ja kulloiseenkin vuodenaikaan sidotut menut kiinnostavat yhä enemmän. Tottakai pitää napata yhtä ja toista myös matkoilta ja miksei myös laajasta keittokirjakokoelmasta.

Itse haen keittokirjoista ja resepteistä ideoita, en täsmällisiä ohjeita. Tämä näkyy varmasti myös tämän blogin resepteissä. Haluan välittää rentoa asennetta ruuanlaittoon. Ruuanlaitto on iloinen ja luova tapahtuma: ripaus sitä, loraus tätä. Se on jatkuvaa kokeilua, mielellään ystävien kanssa. Miksi esim "Burgundin pata"-nimisen ruuan pitäisi aina maistua samalta? Tässä heitän haasteen myös ammattikeittiöille, jotka näyttävät vakiomenuissaan nimenomaan arvostavan laadun (?) tasaisuutta.

Jos sinulla on seikkailumieltä, liity joukkoon ja lähde kokkaamaan rennosti. Ei ole synti pitää välissä joku nakkipäivä.