Mieheni hirviporukassa vain harvat näyttävät olevan kiinnostuneita hirven sydämistä, kielistä ja maksasta. Siksi saamme näitä sisäelimiä syksyllä paljon, mistä olen kiitollinen. Sisäelimistä voi laittaa todella maittavaa ruokaa.
Ainekset:
hirven sydän
vettä
suolaa
2-3 laakerinlehtiä
2 isoa sipulia
mauste-ja mustapippuria
kivettömiä luumuja yksi pussillinen
hienonnettuja katajanmarjoja
2 dl kermaa
Valmistaminen:
Sydän on sitkeää lihaa, joten sen valmistamiseen on varattava aikaa. Laita sydän kiiehumaan väljään veteen, poista vaahto. Lisää suola, laakerinlehdet, sipulit, ja pippurit. Keitä hiljaisella tulella kannen alla 3-4 tuntia, että sydän pehmiää kunnolla. Ota sydän tulelta. Poista nyt liika rasva ja suurimmat suonet.
Laita luumut sydämen sisään ja sido sydän langalla kokoon. Aseta sydän uuninkestävään vuokaan, lisää katajanmarjat ja lorauta kerma päälle. Laita uuniin (200 astetta) ja anna paistua kunnes sydän on saanut hieman väriä. Tarkista liemen maku. Tarjoa esim. perunamuusin kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti